Szybki refleks za kółkiem może wystarczyć na uniknięcie wypadku.
Większość kierowców nie potrafi dokładnie ocenić drogi hamowania z różnych prędkości. Trudność ta wynika z tego, że stosunkowo rzadko hamujemy awaryjnie, oraz każdy kierowca ma inny refleks. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że podwajając prędkość droga hamowania wydłuża się poczwórnie. Te czynniki mają znaczy wpływ na zaburzenie oceny prawidłowej drogi hamowania. Od momentu zauważenia przeszkody do całkowitego zatrzymania samochodu wyróżnia się kilka etapów:
- Czas postrzegania: czyli chwila w której kierowca dostrzeże przeszkodę lub sytuację niebezpieczną.
- Proces decyzyjny: kiedy sygnał nerwowy w mózgu podjął decyzję o rozpoczęciu konkretnego działania. W przypadku jazdy samochodem wynikiem analizy sytuacji drogowej jest odruch czyli gwałtowne naciśnięcie pedału hamulca. Jest to reakcja psychomotoryczna kierowcy mieszczcąca się w czasie zazwyczaj jednej sekundy.
- Czas zwłoki układu hamulcowego: czyli po naciśnięciu na hamulec rzeczywiste hamowanie rozpocznie się z minimalnym opóźnieniem dochodzącym do 0,2 sek.
- Czas rzeczywistego hamowania: najczęściej określa się drogę rzeczywistego hamowania w metrach której długość uzależniona jest od prędkości, nawierzchni i kilku innych czynników.
Refleks przekłada się na metry.
Całkowity czas reakcji do momentu rzeczywistego hamowania może wynosić nawet 1,5 sekundy. Niewielu kierowców potrafi reagować w czasie poniżej 0,8 sekundy. Trudno wskazać górną granicę reakcji. Zależeć może od tego czy kierowca jest zmęczony, jak dużo widzi przed pojazdem, czy jest zdekoncentrowany, w jakiej kondycji fizycznej się znajduje. Bezpieczny kierowca potrafi dostrzec niebezpieczną sytuacje wcześniej niż pojazd jadący przed nim. Skanując wzrokiem duży obszar drogi i patrząc daleko przed pojazd daje sobie czas na reakcje. Klasycznym błędem jest wlepianie nieruchomo wzroku na samochód jadący z przodu i sugerowanie się zapalanymi światłami hamowania.
Wraz z upływem lat sprawność reakcji kierowcy obniża się.Badania pokazały że wśród czynnych kierowców ze sprawnym wzrokiem osoba w wieku 60 lat reaguje wolniej od 20 letniego młodzieńca o średnio 0,18 sekundy. Różnica wydaje się niewielka patrząc na wynik. O uniknięciu wypadku decydują czasem metry, a poruszając się z prędkością 100 km/h w czasie 0,18 sek pokonujemy prawie 5 metrów!
Reakcja zmęczonego kierowcy opóźniona zaledwie o 1 sekundę może wydłużyć drogę hamowania o ponad 13 metrów kiedy podróżuje z prędkością zaledwie 50 km/h!
Jak trenować i czym sobie pomóc?
Każdy kierowca powinien dbać o swoje zdrowie, kondycję oraz czas reakcji. Symulator refleksu został stworzony nie tylko dla kierowców rajdowych i wyścigowych ale również dla przeciętnego cywilnego szofera. Każda osoba która chce być bezpieczna i reagować odpowiednio szybko może doskonalić swoje umiejętności w szkołach bezpiecznej jazdy oraz ćwiczyć na urządzeniu potocznie nazywanym refleksomierz. Twórcy urządzenia Simflex stworzyli produkt wykorzystywany w wielu dyscyplinach sportowych oraz życiu codziennym. Refleksometr zapewnia świetną rozrywkę dla osób w każdym wieku. Nie ma nic cenniejszego od bezpieczeństwa dlatego polecamy Simflex’a każdej osobie która aktywnie żyje i oczekuje od życia więcej.